Skupinová komunita se uskutečňuje 1x týdně pro každou rodinnou skupinu. Jde o pravidelné setkání, kterého se účastní kmenový vychovatel ve službě a psycholog zařízení. Programem dění je život skupiny za uplynulý týden včetně reflexí, sebereflexí, řešení otázek vzájemného soužití členů skupiny i odborného personálu. Kromě tohoto pravidelného programu je možné zaměřit její obsah cíleně.
V diskusních skupinových sezeních se ve skupině hovoří obvykle v kruhu o určitých problémech. Otevírá se zde prostor pro vyjádření vlastního názoru na dění v ústavu i další skutečnosti, naslouchání, vysvětlování i možnosti práce na získávání náhledu. V tematických skupinových sezeních se zaměřujeme na diskutování o otázkách a problémech, společných více členům skupiny nebo celé skupině.
Interakční skupinová sezení jsou věnována vztahům a interakcím mezi členy skupiny. V sezeních s interakčními technikami lze využít celé řady technik a her s psychoterapeutickým potenciálem, které nabízí celá řada odborných psychologických a speciálně pedagogických publikací. Edukativně zaměřená skupinová sezení jsou zaměřena na různá vzdělávací témata, která rozšiřují duševní obzor dětí. Jedním z důležitých témat je i program sexuální výchovy.
Skupinovou komunitu považujeme za jeden ze sociálně-tréninkových programů, jejichž hlavním cílem je snaha o rozvoj celkové způsobilosti k pozitivní sociální interakci. Snažíme se nejen pouze o nácvik forem sociálního chování a jednotlivých sociálních zručností, ale o komplexnější přístup, při kterém chceme uvolnit cestu pro rozvoj potencí dětí pomocí porozumění a akceptování jejich osobnosti, prožívání problémů pomocí zprostředkování korektivních zkušeností, uspokojování frustrovaných emocionálních a vývojových potřeb, případně v ideálním případě i formou náhledu na vztah mezi minulými zážitky a současnými problémy. Bereme v úvahu, že děti se stávají účastníky takového programu i terapie zpravidla nedobrovolně, neuvědomují si zpravidla zdroj svých selhání, nepociťují potřebu vědomě rozvíjet svou sociální kompetenci, příčiny vlastních problémů vidí mimo sebe, v emocionálně neuspokojivých sociálních vztazích, což často i odpovídá skutečnosti.
Skupinovou komunitu vedou společně psycholog a kmenový vychovatel skupiny. Účast na skupině má vždy 1 kmenový vychovatel a psycholog, možno pozvat další - vedoucího vychovatele, ředitelku, externí hosty. Koná se 1x týdne dle organizačního schématu. Měla by být stmelovacím prvkem skupiny, neměla by mít pouze organizační charakter.
1. Zahájení, přivítání dětí, možno uvítací rituál.
2. Hodnocení průběhu týdne.
Hodnocení akcí, aktivit, v týdnu:
3. Úkoly:
4. Možno začlenit skupinové hry, které připraví vychovatel, eventuelně členové skupiny.
5. Možné další aktivity a zaměření obsahu dle aktuální situace, potřeb: diskusní skupinové sezení, tematické skupinové sezení, interakční skupinová sezení, sezení s interakčními technikami, edukativně zaměřená skupinová sezení.
6. Na závěr poděkování všem za práci, rozloučení, možno opět nějaký rituál.